
În România, Guvernul este instituția-cheie care asigură buna funcționare a statului. Orice modificare semnificativă în componența sa – fie prin plecarea premierului, fie prin retragerea unui partid din coaliția de guvernare – generează efecte politice și instituționale importante. Iată ce spune legea și ce urmează, pas cu pas, în ambele situații.
Dacă prim-ministrul își dă demisia, nu doar funcția sa devine vacantă, ci întreaga echipă guvernamentală este considerată demisionară. Conform articolului 106 din Constituția României, această decizie atrage după sine încetarea mandatului întregului Guvern.
Pentru a menține continuitatea instituțională, Președintele României are obligația de a desemna un premier interimar, care va coordona activitatea guvernamentală, dar cu atribuții limitate. În acest timp, șeful statului începe consultări cu partidele parlamentare pentru a desemna un nou candidat pentru funcția de prim-ministru.
Acest candidat are la dispoziție 10 zile pentru a-și prezenta echipa de miniștri și programul de guvernare. Totul trebuie să fie aprobat de Parlament printr-un vot de încredere. Dacă Parlamentul respinge două propuneri succesive de guvern, președintele poate decide dizolvarea Legislativului și convocarea alegerilor anticipate.
Pe scurt, demisia premierului echivalează cu un restart politic, în care toate instituțiile trebuie să colaboreze pentru a reinstala stabilitatea executivă.
Atunci când un partid care face parte din coaliția de guvernare decide să se retragă, echilibrul politic este pus în pericol. De cele mai multe ori, Guvernul rămâne în funcție, dar se transformă într-un guvern minoritar — adică fără o majoritate parlamentară care să-l susțină ferm.
Această schimbare complică procesul decizional, întrucât adoptarea legilor devine mai dificilă, iar opoziția poate profita de vulnerabilitate pentru a iniția o moțiune de cenzură. Dacă aceasta trece, Guvernul este demis, iar mecanismul de formare a unui nou executiv este declanșat.
Premierul rămas în funcție are două opțiuni: să negocieze cu alte partide pentru a reface o majoritate stabilă sau să-și dea demisia, deschizând calea pentru desemnarea unui nou guvern.
Fie că vorbim despre demisia prim-ministrului sau despre ieșirea unui partid de la guvernare, ambele situații declanșează un proces politic și constituțional complex, potrivit articolelor 103 și 106. În centrul acestor mișcări se află echilibrul puterii între Parlament, Președinție și partidele politice.